Sterrenquilt: Een begin

Ik ben helemaal blij met mijn tussendoor-project. Dit doe ik eigenlijk als ik niks anders kan, omdat het vrij makkelijk werk is, en je kunt het ook goed zien als het wat donkerder is.

Maar goed, laat ik maar bij het begin beginnen. En dat begon bij de Handwerk& Quiltdagen in Arnhem. Daar zagen we dat iemand bezig was met sterren, en ze verkochten daar ook meteen kartonnen malletjes van. Dat is echt iets voor mij, ik ben namelijk een enorm grote fan van sterren! In alle vormen en maten, en vooral ook in quilts.


Ik heb alleen geen flauw idee meer wie deze quilt heeft gemaakt, en van welke shop het afkomstig is... Sorry! Edit: Inmiddels heb ik gehoord dat deze quilt en de malletjes afkomstig zijn van The Quilthouse!!!!  Maar goed, ik vond het eigenlijk meteen wel heel erg leuk, en de malletjes zijn natuurlijk ook makkelijk. Nou ja, toen heb ik eigenlijk binnen een kwartier besloten dat de sterretjesquilt er zou komen. Ik zat nog even te twijfelen of deze het ook zou worden (sorry voor de slechte foto, het moest even snel gemaakt worden voor er weer mensen voorliepen - en ja, ik heb weer geen idee van welke shop dit precies is: edit: deze fantastische quilt komt van Atelier Bep!):


Maar goed, nee, het is toch de eerste geworden, met zespuntige sterren. Ik vind het kleine wel heel schattig, dus het zouden 1 inch sterren worden. Meteen maar malletjes gekocht, van de sterren en de hexagons. En ook meteen een lijmstift gekocht, wat eigenlijk ook best wel handig is, al laat het best wel snel los en moet je ook veel lijm gebruiken voor het plakt. 

Maar goed, wat eigenlijk alleen nog ontbrak, waren lapjes. Daar kon ik nog niet zo snel over beslissen. Dacht ik. Tot ik bij de stand van de Gelrebloem aankwam, en binnen 5 minuten een aantal lapjes had verzameld. Achteraf gezien was het een hele goede keuze, want ik ben er nog steeds ontzettend blij mee, en ik ben helemaal verliefd op de kleurencombinatie. 



Er kwam nog een uitbreiding bij, met nog een beige lapje, en twee lichtblauwe lapjes. 


En ja, de eerste sterren zijn gemaakt! Ik vind het echt ontzettend leuk werk. Alleen het midden van de sterren is het nog wel lastig, als je probeert om tussen 6 naadtoeslagen door te werken. 

Inmiddels heb ik deze sterren:


En de eerste ster heeft al zijn hexagonnetjes gekregen. 


Maar toen kwam mijn moeder met een opmerking... of het niet te druk zou worden op deze manier. Omdat er allemaal verschillende hexagonnetjes tussen zitten, en ook allemaal verschillende sterren. Deze vraag stel ik dan ook meteen aan de lezers van mijn blog! De quilt zal denk ik ongeveer 1,10 meter in het vierkant worden. Het is niet echt makkelijk om bijvoorbeeld elk sterretje zijn eigen beige hexagonnetjes te geven, omdat alles aan elkaar grenst. Persoonlijk denk ik dat het kleurverschil tussen de sterren en de achtergrond groot genoeg is, zodat het uiteindelijk wel mee zal vallen met drukte, maar misschien is het toch een idee om anders de twee donkerste kleuren te schrappen (hier lijkt de bovenste kleur met het takje ook donker, maar dat is ie in het echt niet, de schaduw valt erop). 


Wat denken jullie? Zou het kunnen, of wordt het te druk en kan ik de donkerste er toch beter uitlaten? Of zal ik echt één kleur als achtergrond doen? Of misschien structuur in de sterren brengen zodat ze een patroon  volgen in plaats van ze random erin te zetten?

16 opmerkingen:

  1. Jeetje, wat een mooie stofjes en ik vind het niet te druk, ik vind het mooi!! maar smaken verschillen hoor. Als je de donkere eruit zou halen dan wordt het een beetje vlak denk ik!!!

    Succes, gaat vast supermooi worden Monique!!

    groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie!!! Als ik het zo lees, merk ik bij mezelf dat het precies het antwoord is waar ik op hoop, haha! Dat zegt wel wat. Dus misschien moet ik het gewoon dan toch maar doen, wie niet waagt, die niet wint... Ik denk er nog even over. Bedankt voor het meedenken!

      Verwijderen
    2. Dat vind ik ook, zo komen de sterren er mooi uit.

      Verwijderen
    3. Hardstikke leuk , houden zo.
      Nog veel succes met de rest. Suzan

      Verwijderen
    4. Dank jullie wel! Ik ben heel blij dat er al 4 mensen zijn die denken dat het kan, haha!

      Verwijderen
  2. Leuk dat je dezelfde kleurencombi hebt als ik ...dus vindt het prachtig!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het duurde even voor ik hem had gevonden op je blog (leuke blog trouwens! Ik volgde hem al, dus ik lees mee, maar dat was al een tijdje terug). Maar ik heb hem gevonden, en hij is prachtig! En helemaal niet te druk ook, ondanks de verschillende kleuren hexagons!

      Verwijderen
    2. Nou....ik denk dat veel mensen dezelfde smaak hebben, want deze quilt komt gewoon van atelier Bep, zij heeft hem zelf gemaakt........

      Verwijderen
    3. Dankjewel! Ik heb de link naar Atelier Bep er nu bij gezet! Die had ook echt een hele leuke stand op de handwerk&quiltdagen!

      Verwijderen
  3. Ik vind het op deze manier erg leuk!
    Vooral zo doorgaan, naar mijn bescheiden mening :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Dat is mooi om te horen :) Haha, hier op mijn blog is de stemming eenduidiger dan op het quiltforum :P

      Verwijderen
  4. Hoi Monique,

    Ik vind het ook leuk hoor, alleen moet je bij die kriebelpatroontjes niet te veel van dichtbij willen kijken!! En ja, ook mijn smaak van lapjes, MMMMMM!!!
    Ik heb je trouwens net aan mijn bloglijst toegevoegd. Dan kan ik je beter volgen!!

    Groetjes Babette.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het toevoegen, wat een compliment! En voor je reactie! Gelukkig heb ik altijd van mijn moeder geleerd dat quilts niet bedoelt zijn om van dichtbij te bekijken, maar dat je toch minimaal een metertje afstand moet houden :) Ik heb net gekeken, en van een meter afstand valt het kriebelpatroontje gelukkig heel erg mee!

      Verwijderen
  5. Wat een prachtige stofjes! Ik zou zeggen: lekker zo doorgaan en iddde donkerste lichten eruit laten. Het wordt erg mooi zo. Ik ga je volgen. Ben benieuwd naar de rest. En ik zie dat je ook heel handig bent met de haaknaald. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En dankjewel voor het volgen! Ik zal hier zeker updates plaatsen! En ja, haken is ook een grote hobby van me (tja, ik heb er eigenlijk te veel, maar beter te veel dan te weinig, toch?). En ja, ik ga inderdaad nu de donkere eruit halen!

      Verwijderen
  6. Wat leuk !
    Ik googelde op 'quilt met sterren en kom al vrij snel op jouw blog terecht !
    Ook jij viel op dezelfde quilt bij Bep als ik.
    Ik ben toevallig op zoek naar een tussendoor werkje voor op Bee's, nu ik bijna met mijn Dear Janequilt klaaar ben. Ik ga nog een keer kijken op je blog, ben benieuwd hoe ver je al bent met jouw blokjes !

    BeantwoordenVerwijderen