Strookjes

Ik had eigenlijk een blogpost over een paar shawls voor vandaag in de planning staan, maar ik heb hem weer geannuleerd. Sorry als je hem voorbij hebt zien komen en hij ineens verdween!

Want ja, ik kon me weer eens niet inhouden. Normaal schrijf ik alle blogposts van tevoren, en zet ik die op bepaalde dagen online (oké, geen schema, maar gewoon wanneer ik zin heb). Maar nu moet ik toch even een recente ertussendoor doen, want ik ben weer helemaal blij!



Het begon met de jellyroll van Moda Etchings, die ik in de vorige post heb beschreven. Ik wilde daar een strokenquilt van gaan maken, met allemaal verschillende maten stroken aan elkaar. Het begin vond ik nog lastig, tot mijn vader met het briljante idee kwam: gewoon willekeurig stroken aan elkaar naaien, tot je een heeeele lange rij hebt, en die rij dan weer in stukken van 2 meter knippen. Zo gezegd, zo gedaan! In één middag heb ik alles geknipt en aan elkaar weten te krijgen (gecombineerd met de snijkunsten van mijn lieve mama, aangezien ik nog steeds niet recht kan snijden).






Uiteindelijk hebben we ze allemaal uitgelegd, om ze in goede volgorde te leggen. Dit is het geworden:



En toen wilde ik hem natuurlijk zo snel mogelijk af hebben. Dat heeft me in totaal 2 middagen gekost. Het ging steeds sneller, op de één of andere manier krijg je er handigheid in! Maar als ik moet kiezen ga ik toch voor het handwerk, het is meer ontspannen om te doen - nu voelt het echt aan als "werk". Maar voor 3 middagen vind ik het toch echt wel goed te doen! En deze quilt kan je eigenlijk bijna niet met de hand doen, al die lange stukken, dat is gekkenwerk.


En echt, op een paar metertjes na heeft het me precies één klosje gekost. Wat was ik blij dat ik het net wist te redden! Natuurlijk moest het eerst nog even gestreken worden, zodat alle naden mooi plat liggen. 



En uiteindelijk is dit het geworden: 


Er komt ook nog een rand omheen, van deze grijze stof uit dezelfde serie (dit is extra brede stof, speciaal voor grote stukken). De achterkant ga ik ook van die grijze stof doen. Het is wel een investering, en zeker duurder dan een lapje op de markt, maar ik vind het gewoon erg mooi, en aangezien dit een gebruiksquilt gaat worden vind ik het wel leuk als de achterkant er ook goed uitziet. Vanavond mag paps dus aan het rekenen! 


En toen begon de fotosessie...




Ik weet nog niet precies hoe ik hem ga quilten, ik zit momenteel te spelen met het idee van typografie. Bijvoorbeeld Openbaring 22 in een mooi serif of typewriter lettertype. Of iets met bloemen, aangezien dat thema erg in de stofjes zit. Mocht je dit lezen en een leuk quiltidee hebben, reageer dan alsjeblieft!

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke quilt.
    Fijn die hulp van een man. Die zien er natuurlijk meteen het leggen van een laminaat vloer in. Hahaha.
    Ben benieuwd hoe het er zo uit komt te zien met de rand er om heen.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En ja, mannen zijn daar best handig voor, haha! Soms is het ook wel lastig, gisteren probeerde mijn vader door middel van ingewikkelde bouwtekeningen uit te leggen hoe het nu precies in elkaar zat (het had inderdaad best wel veel weg van een laminaatvloer, nu ik er zo over denk), terwijl ik zoiets had van: geef me maar gewoon het getal dat ik moet hebben... En ja, ik ben ook zeker benieuwd hoe het eruit ziet met de rand!!! Ik ververs mijn email elke 5 minuten in afwachting van het bericht dat de stof op de post is gegaan... Best wel erg eigenlijk.

      Verwijderen
  2. He dat is leuk, van deze stof ben ik ook met een jellyroll een quilt voor mijn moeder die volgend jaar 70 wordt aan het maken. Ik vond het zo leuk dat ik allemaal dingen van Parijs tegen kwam in de stof. De Eifeltoren bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Wat leuk zeg, dat je er ook mee bezig bent! Ja, ik vond het zelf ook heel leuk dat er veel van Parijs op staat, vooral de plattegronden... ik hou van plattegronden haha! Zelf ben ik er helaas nog nooit geweest (in Parijs dan), maar ik kan het zeker wel waarderen op stofjes!

      Verwijderen