Bobbeligheid ten top

Het ging best lekker, dat quilten van het sterrenquiltje. Ik wilde de sterren een beetje laten stralen, dus ik bedacht dat het leuk zou zijn om vanuit de hoeken van de ster stralen te laten lopen, en die dan overal te laten doorlopen (ook door de rode en blauwe vierkantjes heen). In het begin had ik ook het idee om dat bij de kleine witte driehoekjes te doen, maar dat werd toch iets te druk.

Het lukt me trouwens ook eindelijk om "echt" te quilten, in plaats van te stitchen! Toegegeven, het ziet er nog niet zo netjes uit, maar dat is niet erg vind ik. Nou ja, dat perfectionisme fluistert in mijn oor dat het eigenlijk toch wat netter moet. Maar dan denk ik aan Supergoof, die zegt dat het om het plezier gaat en dat het niet perfect hoeft!


Alleen... het viel nogal op dat het geheel ineens heel bobbelig werd! Heel apart... Het is nogal lastig om het op de foto te krijgen, aangezien dat 2D is, dus ik heb er heel wat gemaakt. 


Het vierkantje in de ster wordt helemaal naar beneden geduwd, terwijl de rest van de ster enorm omhoog steekt!


En ik heb geen flauw idee hoe dit komt... Misschien omdat de sterren iets groter waren dan de sashings, en ik het dus iets heb moeten inkrimpen....


Of zou ik toch een te grote naadtoeslag hebben gehouden? 



Het zou ook kunnen komen doordat ik geen ring gebruik.. Of zou ik de top verkeerd hebben gespannen? De achterkant ziet er wel heel goed uit volgens mij, want er zitten geen bobbels in... 


Mijn vader dacht dat het probleem lag bij de naden. Omdat er op veel punten heel veel naden bij elkaar komen, zou dit bobbelig worden. 


Er was nog precies één ster waar ik nog niets had gequilt, dus die zou als proefkonijn dienen. Het idee was, dat als ik over de dikste punten heen zou quilten, hij platter zou gaan liggen. Dus ik heb bij dit blokje de donkerblauwe driehoekjes gevolgd. En toen nog aan de buitenkant één diagonale streep gequilt. 


En ja, dat ziet er toch een stuk platter uit... Het bobbelt nog wel iets, maar niet zo extreem meer. 


Dus we vermoeden dat dit toch een groot deel van het probleem is geweest... Wat denken jullie? Heeft iemand dit ook al eerder meegemaakt of weet iemand waar dit vandaan komt?

Ik denk overigens dat ik de quilt hou zoals hij nu is, met bobbels en al, omdat ik die stralen zo leuk vind. En voor een antieke quilt is het helemaal niet erg dat het niet plat ligt, aangezien ze het vroeger zo bobbelig mogelijk wilden maken (de Nederlanders zeker)! 

Maar ik wil toch graag weten wat er hier precies fout is gegaan, zodat dit de laatste quilt blijft waar dit zo is gebeurd. 

4 opmerkingen:

  1. Doordat je die kleine stukjes vrij intensief (dicht op elkaar) hebt gequilt wordt dat een stuk platter. Eigenlijk doe je hetzelfde met het vierkantje in het midden van de ster dus die wordt ook platter.
    Ik kies dan zelf meestal voor de hele ster naar boven laten komen, dus ik zou bij de laatste ster de buitenrand van de oranje driehoekjes quilten. Als ik dan de witte deeltjes zou quilten zoals jij dat nu gedaan hebt, worden die platter en steekt de ster nog verder omhoog.en dan zou ik het vierkantje eromheen quilten.
    Als je gaat quilten moet je even bepalen wat je omhoog en wat je omlaag wilt laten komen, en als iets teveel omhoog komt en te bobbelig ligt kun je het oplossen door het plat te quilten. Door het quiltwerk kan de batting ook iets meer inkrimpen en vandaar dat je het beste uit het midden werkt en dan eventueel na een paar blokken opnieuw moet rijgen. Volgens mij is hier niet echt iets mis gegaan hoor, voor zover ik van foto's kan afleiden ligt het aan hoe je gekozen hebt om het te quilten. Ik kijk daarom bij tentoonstelling heel veel naar hoe iets gequilt is en wat voor effect het heeft. Hoe iets zal uitpakken bij quilten leer je met name door heel veel quilts te bekijken.
    Tip : ik appliceer het label pas na het quilten, dan hoef ik niet door een extra laag te quilten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ontzettend bedankt voor je reactie! Ik had echt geen idee dat quilten zoveel kon uitmaken... En bedankt voor de tips, die neem ik zeker mee voor de volgende keer! En ik heb nu ook weer een excuus om naar quilttentoonstellingen te gaan, wat erg ;)

      Ik wilde trouwens het label inderdaad ook pas na het quilten erop naaien, maar volgens mijn moeder moet dat ervoor, omdat het label dan meegequilt wordt en op die manier niet later door iemand te verwijderen is (zodat die het kan claimen als zijn/haar eigen quilt ofzo)... Dus ja, dan hou ik de traditie maar in ere ;) Gelukkig hoefde ik er maar een klein stukje overheen!

      Verwijderen
  2. Geen idee hoe je het bobbelen oplost. Maar leuk dat je er echte sterren van hebt gemaakt. Ik heb alleen nog maar een vierkantje om de sterren heen gequilt.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En nu blijkt wel weer dat eromheen quilten uiteindelijk toch een hele goede methode is!! ;) Dus ga vooral door zou ik zeggen! Ennuh... ik wil je niet jaloers maken, maar hij gaat binnen een uur af komen!! Ik ben nu bezig om de tunnel eraan te zetten, nog een klein stukje... ;) Voel je de druk al? Hehe :P

      Verwijderen