Dekens

Zoals ik al eerder zei, dekens zijn echt ideaal voor mij! Alleen duurt het wel lang voordat ze af zijn... Ook de twee dekens die ik zo ga laten zien zijn nog steeds niet af. Er komen steeds andere projecten tussendoor die "even snel" af moeten, en dan willen de dekens nog weleens blijven liggen. Best jammer eigenlijk!

Deze deken ben ik in maart 2010 begonnen, eigenlijk nog voordat ik amigurumi's ontdek heb en mijn eerste echte haakproject sinds mijn deken in 2004. En hij is nu eigenlijk bijna klaar met z'n 1,40 meter. Aan alle kanten nog 10 centimeter erbij en dan ben ik er blij mee. Maar de toeren zijn nu zoooooo verrekte lang en eentonig... Je doet er een avond over. En dus stel ik het uit. Heel slecht!


Ik ben nog steeds erg blij met de kleuren! De combinatie doet me een beetje aan de zee denken... En dat is alleen maar positief, want ik hou van de zee! Ik maak deze met ONline Linie 107 Supersoft, een katoen-acryl blend. De eerste versie maakte ik met wol, en toen kwam ik er meteen achter dat ik ontzettend allergisch voor wol was. Dus weer terug naar de winkel (gelukkig kon het nog geruild worden!), en toen bij deze blend uitgekomen. Ik vind het wel beter dat het geen 100% katoen is, dat is zo koud (en de reden dat mijn andere deken, die wel van 100% katoen is, slechts ter decoratie ligt en niet gebruikt wordt). Maar als ik opnieuw had mogen kiezen had ik toch 100% acryl gedaan, dat is echt veel warmer. Maarja, daar leer je weer van.

En toen kwam ik dit patroon tegen...


Het heet: Stained Glass Window Afghan by Melody MacDuffee, uit het boek "50 Sensational Crochet Afghans and Throws".


Dit is echt het moeilijkste patroon dat ik ooit ontrafeld heb! Het was echt bijna niet te doen. De ontwerpster heeft het ook ontzettend lastig beschreven, over één toer deed ze soms wel een halve bladzijde - terwijl ik het toch echt wel in twee zinnen had kunnen verwoorden. Ik heb er uiteindelijk een week over gedaan om het in begrijpelijk Nederlands te vertalen. Maar het is het waard! Het resultaat is echt schitterend!



Wat je jammer genoeg niet zo goed op de foto ziet, is dat het lood er echt op ligt, het 3D effect is fantastisch! Ik heb inmiddels 2 vierkantjes af, nog 10 te gaan... En misschien maak ik hem uiteindelijk nog wel groter, naar 20 (5x4) vierkantjes.

Hieronder heb ik nog een beetje geprobeerd om het 3D effect te laten zien!




De wol die ik trouwens gebruikt hebt is Katia Alaska, 100% acryl en ontzettend warm! Ze hadden alleen geen geel in die lijn, daarvoor gebruik ik twee draden van Nomotta Bravo.

Update 2-3-2014: Ik zie ineens dat er enorm veel mensen naar deze post komen kijken... En die vervolgens om het Nederlandse patroon vragen. Even voor de duidelijk: ik heb geen Nederlands patroon van deze blokken. Ik heb het voor mezelf vertaald, op een manier die alleen ik snap, en zonder het originele patroon niet te begrijpen, en met het patroon waarschijnlijk ook niet. En aangezien ik het copyright schendt als ik mijn halve patroon zou uitdelen als zijnde de vertaling (of het zou uitwerken tot een echt patroon), ga ik dit ook niet aan mensen geven.

10 opmerkingen:

  1. Je eerste kleed is mooi. Maar die nieuwe die je gestart bent is wel heel bijzonder. Hij ziet er zwaar lastig uit. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En op zich valt het wel mee qua lastigheid, het ziet er stukken moeilijker uit dan het is! Alleen voordat je het patroon helemaal door hebt, dat duurt even... En per blok ben je ongeveer 3 avonden bezig, dus dat is ook wel goed te doen!

      Verwijderen
  2. Ik heb dit altijd al een schitterende "afghan" gevonden! Leuk om hem nu ook n's op je blog langs te zien komen.
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helemaal top deze deken.
    zou je misschien tegen betaling het Nederlandse patroon met mij willen delen.
    g
    ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik heb het patroon in het Engels (het hele boek) en vraag me af of je de vertaling wilt delen.
      Groetjes,
      Esther

      Verwijderen
  4. Geweldig dat glas in lood patroon, mijn vader is altijd glas in lood zetter geweest, maar maakte het ook zelf, helaas is hij overleden, dus ja als hier een Nederlands patroon van is zou ik het ook super graag tegen betaling in mijn bezit krijgen, groet, Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geweldig mooi dat "glas in lood"effect, als er een nederlandse beschrijving van zon blok is zou ik hem graag ontvangen, groetjes,kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geweldig... sprakeloos ervan
    ook hier zou iemand heeeel graag het patroon ervan willen ontvangen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het boek ook aangeschaft via Ravelry. Zou je het vertaalde patroon met me willen delen? Via facebook... Kapitein Haak

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aan alle mensen die om het patroon vragen, ik heb een kleine update hierboven geplaatst waarbij ik uitleg waarom ik het patroon niet ga delen!

    BeantwoordenVerwijderen