Een kerstproject

Kerst... zelf heb ik er niet zo heel veel mee (ik zou er in ieder geval niet snel een quilt voor maken), maar voor mijn moeder is het de meest fantastische tijd van het jaar! Ze is al een tijdje bezig met een stitchery kerstproject (ik bedenk me nu dat ik nog geen enkele foto daarvan heb gemaakt, schandalig!), die heel erg leuk wordt. Maar toen zag ze nog een andere quilt, die naar verwachting minder lang duurt dan de enorme lap met stitchery. En met hele schattige geappliceerde sneeuwmannen. 



Het patroon is Catch A Christmas Star van Bunny Hill Designs, het origineel ziet er zo uit:


Het eerste blok links bovenin is inmiddels klaar! Ze heeft er wat veranderingen in aangebracht, zo heeft de kerstman nu een gehaakte sjaal en hebben de cadeautjes echte lintjes gekregen en de tag met "for you" hangt los te zweven. 

Ook heeft ze besloten om de festonsteek te doen in plaats van appliceren, omdat het zo'n leuk country-achtig effect heeft! 




Inmiddels zijn ook al twee sterren af, en een rijtje met vierkantjes. 

Hier ligt het een beetje op en in elkaar om te laten zien hoe het bij elkaar staat!

De meeste lapjes komen uit de "oude doos", die zijn zo'n 20 jaar oud. Maar nog steeds erg leuk! En vreemd genoeg passen (bijna) alle kerststofjes prima bij elkaar! Oké, er zijn er misschien wel een paar bijgekomen, met name omdat ze bijna geen beige had, en er hele grote lappen nodig zijn voor de applicaties. 






 Helaas is dit patroon niet alles... we hebben al meerdere fouten ontdekt in de grootte van de blokken, en inmiddels is dit zo heftig dat ze besloten heeft om het hele patroon zelf aan te passen aan de grootte van de vierkantjes en de sterren, simpelweg omdat bijna niets klopt. Dat is wel zuur, als je zoveel moeite hebt gedaan voor een patroon, en dan de helft niet klopt! En je dus vervolgens alles zelf uit kunt rekenen. Ook kwam ze er pas achter nadat ze (naar mijn voorbeeld) alles al had gesneden en getekend... Gelukkig wordt de uiteindelijke quilt kleiner, maar het is toch jammer.

Update: Oeps, ik was het er nog vergeten in te zetten! Maar inmiddels hebben we het probleem ontdekt. Het bleek dat er helemaal achteraan, ergens bij de borduursteken, nog stond dat je nadat het blok klaar was, je hem kleiner moest maken. Alsnog niet echt een charmante oplossing, maar goed, het patroon klopt daarna wel voor zover we het hebben kunnen zien (er zit nog ergens een probleem in het laatste blok, maar vooruit). Mam baalt nu alleen ontzettend dat de blokken zo ontzettend veel kleiner gemaakt worden, vaak wel 5 centimeter per zijde! Zonde van de stof...! En vrij overbodig lijkt me, omdat het allemaal appliqué is en geen borduurwerk dat kan krimpen.

2 opmerkingen:

  1. Balen zeg! Zou je bijna woorden gaan spreken die je normaal niet eens in je vocabulair voorkomen.
    Maar toch word het heel leuk. Succes.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, die woorden hebben er ook wel een beetje geklonken - al is het mijn moeder, dus die heeft hele beschaafde woorden als "sjips" en "potverdikkie" enzo :P Wat dan weer meer schattig klinkt.

      Maar ik was helemaal vergeten erbij te zetten dat de oplossing gevonden is en het patroon op zich wel klopt (al staat het er vreselijk beroerd in), alleen dat ze nu baalt omdat ze heel veel stof kwijt is... Ik ga het nog even in het bericht zetten voor niemand het patroon meer koopt :P

      Verwijderen