Experiment in Thee

Na lang wikken en wegen besloot mijn moeder om toch ook mee te doen met de Di Ford mysteriequilt die dit jaar in de Quiltmania verschijnt. Het was een moeilijke beslissing, want ja: eigenlijk zie je toch liever van te voren wat je maakt, zeker als je er zoveel energie in gaat steken! En we hadden al gezien dat het beginstuk een paneel was met broderie perse, niet echt haar favoriete ding.


Maar Di Ford is dat zeker wel! We zijn allebei helemaal verliefd op het boek "Primarily Quilts". Ik heb ook nog zitten twijfelen of ik het echt niet kon doen, maar met de Hampton Ridge kan er momenteel echt niks meer bij. Gelukkig besloot mams het dus wel te doen!

En zo viel  het eerste pakketje van de Quiltster een tijdje geleden op de mat.


Dat randje kwam me natuurlijk enigszins bekend voor van mijn sterrenquiltje, dus dat was erg leuk, maar ook de andere stofjes zijn helemaal geweldig!!



Toen kwam ook nog eens het filmpje voorbij van Di Ford, waarin ze het hele eerste blok uitlegt! En wat daar ook in voorkomt, is dat je de stof met de sitsen wat bij kunt kleuren met thee, zodat het beter bij de achtergrondstof aansluit! Dat moesten we proberen natuurlijk...

Allereerst moest je in een schaal 5 theezakjes doen met kokend water, en dat wat laten afkoelen. En dan de stof erbij en een beetje roeren zodat het goed verdeeld wordt. We hebben het zo'n 3 minuten laten staan (anderen doen 5 hoorde ik).


Het was best eng eigenlijk, je hebt geen flauw idee hoe het eruit komt! Hierna moest je het een beetje uitlekken, en dan in lauwwarm water met een handvol zout doen (om de kleur erin te zetten). Na een aantal minuten vonden we de stof eigenlijk te donker, dus hup, eruit en afspoelen maar. Na de derde keer afspoelen was de kleur al een stuk beter (en de kleur van het water ook :P), voor de zekerheid maar een scheutje azijn er weer bij gedaan.


En dit is het resultaat! Een prachtige antieke uitstraling!


Nog een keer, dit is voor de theewasbeurt, met links de achtergrondstof:


En dit is na de wasbeurt! Op deze foto lijkt het nog iets te donker, maar inmiddels is de stof helemaal droog, en nu past het perfect!


Al met al was het een geslaagd experiment!

Ze is inmiddels al begonnen met het middenstuk, de steeltjes zijn af, en de vaas wordt nu ge-apliquickt. Nog even op zoek naar garen en dan kan ze weer verder! Ik kon helaas geen foto maken, want ik kon het niet vinden :P Ze heeft ook zoveel bakjes... maar dat houden jullie dus nog tegoed!

2 opmerkingen:

  1. Dat was spannend! Het resultaat is erg mooi! Gefeliciteerd met dit geslaagde experiment ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eng he! Ik ben ook begonnen aan de Di Ford, en ook mijn stofje gewassen in de thee. Nog nooit gedaan, maar zeker een goede tip! Succes met de Di Ford. Leuk om je verhaal te lezen.
    Groetjes Ingeborg (www.quiltswaen.blogspot.com) Wat leuk dat je het ook via de quiltster doe, ik ook namelijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen