Een heel mooi vest maar vooral truifrustratie van mijn kant


Mams heeft de smaak te pakken... geinspireerd door mijn truienjacht, is ze zelf begonnen met dit juweeltje! Helaas is de wol nogal reflecterend, en krijg ik de kleur absoluut niet goed! Het is in het echt lekker knal, met een mooie zeegroene kleur bovenin. 

Ze had op een facebookgroep gezien dat iemand een groene trui had gemaakt, met onderin allemaal kleurtjes (zelfstrepende wol, fenna van de wibra). En dat was wel erg leuk... dus ja, dat wilde ze ook gaan proberen! Ze heeft alle knalkleuren erbij gesleept! 

Het patroon is van Drops, en hier te vinden.

Bij haar gaat het dus heel goed!

Alleen bij mij.... helaas niet... Ik probeer al jaren om kleding te haken, maar het lukt me gewoon niet. De eerste keer had ik een te moeilijk patroon (van Doris Chan, echt, niet aan beginnen!), en de andere tien keer wordt de maat niet goed. Ja, ik ben tien keer begonnen. Minstens. 

En ik was zo gefrustreerd dat ik er geen enkele foto van heb. De eerste keer was het patroon niet goed, de yoke (bij de hals, dat je daar de hele tijd rondgaat) ging bobbelen. Daarna heb ik nog een aantal verschillende patronen geprobeerd, maar die werden allemaal te groot. 

Toen heeft mijn vader naar aanleiding van een proeflapje een patroon precies daaraan aangepast, ondanks dat de wol en haaknaald die ik had precies goed was. Ik ging toen van 200 opzetsteken naar 163 en na 5 toeren was het geheel ineens 20 centimeter langer gegroeid dan het zou moeten zijn. Met een kleinere haaknaald had ook geen zin, want dan zou het veel te stijf worden. 

Dus ik geef het op. Ik ga de wol terugbrengen, hoe leuk hij ook is (zie hieronder). Ik vermoed dat dat ook een deel van het probleem is. Want ja, ik haak dan wel losser dan de meeste mensen, maar ik ben echt niet de enige, en al die andere mensen lukt het ook om een trui te haken! En het ligt ook niet aan gebrek van techniek, ik maak de moeilijkste ami's en omslagdoeken. Maar waarom het mij dit dan niet lukt... Zelfs het allersimpelste patroon, dat gewoon een vierkante lap is, gaat mis. Ik kap ermee. Echt!



Maar oma zegt dat ik het opnieuw moet proberen... en ik luister altijd naar oma. 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ik denk dat je niet de enige bent die zoiets tegenkomt. Ik heb een prachtige lila wollen trui die iemand zelf gebreid heeft om er toen 'ie af was achterkwam dat het veel te groot geworden was (maar mij past hij prima). Dus je bent echt niet de enige! Wat ik vaak hoor van mensen die kleren zijn gaan maken is dat ze dat deden als ze kleine kinderen hadden, tja, dan is te groot uitvallen niet zo erg en omdat je "kleinere" stukken maakt die sneller af zijn, deden ze heel snel veel ervaring op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat ik niet de enige ben! Ja, het is inderdaad wel handig om voor kinderen te maken.. maar het lijkt me gewoon zo leuk om iets heel unieks voor mezelf te maken! En ik hoooop dat het ooit nog gaat lukken... ik heb nu een patroon gevonden dat van rechts naar links gaat in plaats van boven naar beneden, misschien dat dat een idee is, een iets langere trui is volgens mij geen probleem... en anders krijg ik een jurk, hihi!

      Verwijderen