Wat zijn quilters toch aardige mensen a.k.a. een cursusmiddag met Juud (die nog aardiger is dan de meesten dus dat zegt wat)

Ik móet even mijn planning doorbreken. Planning? Jaaa, ik zorg er altijd voor dat mijn blog een maandje achterloopt op de feiten, zodat ik keurig om de paar dagen een blogpost klaar heb staan! Zoals dat gaat met planningen, loopt het niet altijd als gepland en gaat er regelmatig iets mis, maar dit keer is dat zeker niet het geval!

Nee, dit keer is het meer een springerigheid waardoor ik het verhaal van gister wel moet vertellen! Er is geen houden aan. De hele middag gaan mijn ogen al richting de computer, en kan ik me amper inhouden om erachter te gaan zitten. Want nee, het is niet verstandig om nu al mijn energie in een blogje te gaan steken. Dat heb ik gister al genoeg gedaan, en de consequenties waren fors (al had ik er het graag voor over). Ja, ik moet echt mijn rust nemen.

Vandaar dat ik dit nu zit te typen. Ik leer het ook nooit!

Maar goed, ik had een verhaal. Een heel leuk verhaal! Een verhaal dat gister heel vroeg begon, zo rond 8 uur, met laaghangende mist over de velden naast de snelweg, en twee mensen die die schoonheid rond dat tijdstip iets minder apprecieerden, maar dat goedmaakten door keihard mee te zingen met een speciaal geselecteerde iPod-afspeellijst (waar Du van Peter Maffay misschien ook wel bijzat...). Oeps, dat laatste had ik misschien niet moeten vertellen. Ach ja, voor wie ons (mams en ik) een beetje kent zal dit geen verrassing zijn.

We waren op weg... naar Nunspeet! Een hele rit, zeker als je zoiets nooit eerder hebt gereden. We waren dan ook goed voorbereid met zowel een uitgeprinte versie als navigatiesysteem met als backup de GPS van een mobiel. En een tas die naast patchworkspullen, ook nog eens was volgestopt met allerlei neussprays en astma inhalers, want de berkenbomen zijn weer bezig en mijn grieperigheid was ook een licht aandachtspuntje.

En wat zit er dan in Nunspeet... nou, dat is een hele leuke winkel, de Stitchers Inn, die ik al hele lange tijd op mijn lijstje heb staan omdat ze zulke leuke spullen in hun webshop hebben die je gewoonweg niet kunt negeren!

Maar dat niet alleen, want ook Juud zou er zijn! Ze kwam speciaal een cursus geven over de Dear Jane, met allemaal handige tips & tricks. Nu is mijn moeder natuurlijk bezig met de Dear Jane, en worstelde ze met nog wat techniekopties (to paperpiece or not to paperpiece?), en zijn we allebei erg fan van haar blog, want ze schrijft zo leuk en daarnaast zijn ook nog eens al haar projecten prachtig! Daarnaast ben ik van plan om ooit zelf een samplerquilt te ontwerpen waarbij tips ook best wel handig zouden kunnen zijn. Kortom, vijf minuten nadat ik het op de website las heb ik ons ingeschreven voor de workshop. Vijf minuten? Ja, ik moest het natuurlijk wel met mams kortsluiten, beslissen of het autorijden ging lukken, en of we het tussen de woonkamer schilderen van opa en oma in konden passen (nou ja, de mannen schilderen, wij zijn meer van het opruimen, klassieke vrouwenrollen enzo die soms best handig zijn).



Maar goed, de winkel was nog leuker dan ik had gedacht!! Alles was echt zo smaakvol en romantisch ingericht, en die lapjes... ooh, die lapjes... ik heb me niet zo goed in kunnen houden. Al heb ik het voor elkaar kunnen krijgen om het nieuwste boek van Anni Downs terug te leggen (applaus graag!)! Ik vrees dat ik ook spontaan ben vergeten om foto's van de winkel, en onze lieve gastvrouw Carmen te maken! Hierboven zie je haar achter de kassa staan. We kregen allemaal een taartje (dat ik helaas moest afslaan), en ook een schattig pakketje met naald en aurifil garen.



Wat vooral echter leuk was, was Juud zelf! Wat een schat van een mens! We kregen eerst een korte verhandeling over Jane, die echt heel verrassend was - ik kende het in ieder geval niet zo, meer iets vaags als "hij was voor haar broer in de burgeroorlog", maar dat was het dus niet. Daarna legde ze ons het scheurvlies uit (hét antwoord op to paperpiece or not to paperpiece overigens) en mochten we het gaan proberen! Dat ging eigenlijk verrassend goed moet ik zeggen.



Ik heb echt heel veel geleerd, onder anderen anders aanhechten en dat rechte naden misschien toch erg handig zijn. Dat laatste wordt nog wat lastig, sinds mijn recente trauma met Tilda-stof waarbij mijn naadtoeslag is weggebladderd hou ik een achterlijk grote naadtoeslag aan. Ik moet zeggen dat ik me wel enigzins schaamde toen Juud mijn stukjes als voorbeeld omhoog hield en wilde al bijna zeggen dat het een reden had dat mijn naadtoeslag groter was dan het blokje, maar ik hoef geen sorry te zeggen, want ze zegt dat ze ook niet alles weet (dat betwijfel ik) en dat we allemaal van elkaar leren en dat soort dingen (oké, dat is zo).



En toen de DJ lineaal tevoorschijn kwam met de tekst "Finished Is Better Than Perfect" kon ik het ook niet laten om mijn moeder daar ook even duidelijk op te wijzen, schijnheiligheid die ik ben.

Maar wat vooral ook mooi was, was Juud's Dear Jane... Zo fantastisch om hem in het echt te zien, dat geeft extra diepte!



Maar ze had ook wat ander moois bij zich...




Wat zijn ze prachtig, hè? 

Maar wat vooral ook mijn punt is, waar ik nog niet aan toe ben gekomen... is dat al die quiltdames zo aardig zijn! Juud is heel aardig, en Supergoof  met de trunkshow was ook heel erg aardig, en alle dames die om ons heen zaten ook!! Het was een hele gezellige boel, op de één of andere manier geeft quilten toch een gezamelijke connectie denk ik. Of is het zo dat quilters gewoon alleen maar bestaan uit aardige mensen? Of maakt quilten aardig? Je hebt er een hoop geduld voor nodig tenslotte... 



En wat heel speciaal was... Greet was er ook! Zij is zo lief om telkens voor ons dames, die de Hampton Ridge met de hand maken, PDF's te mailen met de templates die we zo kunnen uitprinten! Dat iemand dat zomaar doet, vind ik echt fantastisch! En omdat we dus wat emailcontact over en weer hebben, is het extra leuk om haar nu in het echt te ontmoeten! We hebben maar meteen even een foto gemaakt als herinnering ;) 



Kortom, het was een hele geslaagde dag, eentje die ik me nog lang zal blijven herinneren! Iedereen ontzettend bedankt! 


Lees ook over deze dag op:

12 opmerkingen:

  1. Hey Monique,
    Wat heb je deze prachtige dag mooi beschreven. Wat een leuk blogje heb je gemaakt. We gaan nog lang nagenieten van deze dag.
    Nog veel plezier met je HR blokjes.
    Groetjes,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Jij heel veel plezier met de DJ, ik geloof dat je de smaak aardig te pakken hebt, haha! Je bent niet de enige overigens, mams is ook heftig begonnen... maar dat komt binnenkort nog hier te lezen ;)

      Verwijderen
  2. Nou nou, wat een lofzang! Ha en dat je al mijn projecten mooi vind, dat heb ik gelijk aan mijn dochter verteld, die rolt alleen met haar ogen! Al die dekens..... Vreselijk! Gelukkig vindt ze Jane wel mooi en verheugd zich op de burnt. Maar 40? De zeuren? De camelot? De pop? Hmm ik hoop jullie nog eens te ontmoeten. Voor mij was t feest minstens zo groot. Nooit gedacht dat iemand zich zo zou verheugen om mij te ontmoeten! Groetjes aan je moeder en tot ziens! En anders komen jullie toch gewoon een keer bij mij aan tafel! Fijne avond nog. Sorry hoor van de naadtoeslag! Ben wel benieuwd wat er dan zo fout is gegaan, kan ik dat bij je terug lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, oww, wat heb je aan zo'n dochter, hihi ;) Al die quilts zijn juist zo helemaal fantastisch... Maar wie weet, komt het ooit nog! Mijn moeder heeft 20 jaar geprobeerd om mij aan het quilten te krijgen, dus geef vooral niet op zou ik zeggen (wat mij heeft overgehaald? Stitchery quilts!)! Ik vond het echt heel leuk om je in het echt te ontmoeten, en ik ben blij dat het wederzijds was!! Het lijkt me ontzettend leuk om een keer aan te schuiven! ;)

      En geeft helemaal niet van de naadtoeslag, joh! Ik wist dat ik het fout deed, maar ik deed het toch, dus dan kun je dat verwachten, plus ik moet me niet zo aanstellen ;) Ik zit me te bedenken dat ik inderdaad helemaal vergeten ben om over mijn Tilda-trauma te schrijven, ik dacht echt dat het ergens stond, maar nee... dus er komt nog een blogpostje daarover op 11 mei!

      Ow, en je krijgt de groetjes terug van mams, die nu druk bezig is met de Dear Jane (de snijmat ligt op het aanrecht en lapjes liggen verspreid door het huis, en ze heeft de moed gevonden om een verhaaltje bij het blokje van zaterdag te schrijven in het boek zelf! ;) De blokjes zelf waren zondagavond ook klaar, al weet ik nog niet precies wat ik ermee ga doen aangezien ik de Jane waarschijnlijk niet zelf ga maken. Maar ik moest hem gewoon af hebben...

      Groetjes, Monique

      Verwijderen
  3. Heel, heel, HEEL LIEF verhaal van jou!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, en bedankt voor je LIEVE reactie! ;) Je bent ook duidelijk één van mijn praktijkvoorbeeld van lieve mensen! Ik heb ook echt zo genoten van je trunkshow!

      En ik moet je nog wat vertellen... Je bent vernoemd :D Mijn nieuwste parkiet heb ik Goof gedoopt... het pastte gewoon perfect!

      Verwijderen
  4. Wat heb ik van je verhaal gesmuld, Mo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lamise!! Ik herken je wel, al ben je anoniem, hihi :D Dankjewel meis!

      Verwijderen
  5. Och wat een heeeeerlijk verhaaltje heb je geschreven!!
    Ik kan me zó voorstellen dat het een supergeslaagde dag was, de foto's laten al het moois ook al zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je compliment! Ik vind het best lastig om de juiste schrijfstijl te vinden voor een blog, ik heb het idee dat het vaak zo zakelijk is... maar dit keer vloeide het zo uit mijn toetsenbord! En ja, het was echt een hele leuke dag!

      Verwijderen
  6. Dacht gisteren al dat ik je herkende op de foto's van Juud. Kijk maar uit, voor je het weet ben je ook om voor Jane (wel zo gezellig voor je moeder ;) ). En we blijven altijd leren van ervaringen van anderen.
    De meeste quilters zijn inderdaad heel leuke mensen maar ik heb helaas de pech gehad om er ook een nare te ontmoeten (heeft me weer een stuk voorzichtiger gemaakt). Maar wees gerust dat was er slechts 1 van de meer dan 100... Blijf gewoon genieten van de gezelligheid van de quiltwereld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeg, wat is de Jane lastig te weerstaan... één blokje heb ik nu al... Maar ik weersta het! Voorlopig... Hihi! Jammer om te horen dat niet al je ervaringen met andere quiltsters positief zijn... Maar gelukkig is het de uitzondering op de regel!! Ik ben blij dat ik dat tot nog toe niet heb meegemaakt... Maar ik zal gaan proberen om niet al te naïef te zijn, maar vooral genieten inderdaad!! ;) Hoe gaat het verder met jou?

      Verwijderen