Hehe, het is gelukt!

Soms heb je van die quilts, en daar gaat echt alles fout bij! Dit is zo'n zorgenkindje. De prachtigste Jellyroll allertijden (Moda Etchings), maar een naaimachine die niet helemaal goed werkte wat later is opgelost, maar uiteindelijk is alles wel een beetje scheefgetrokken. Toen het probleem van de baan eromheen, waar heel veel wiskunde bij komt kijken, want ja, ik had een brede lap van 2,40m en dan moet je zien uit te rekenen hoe je dat het gunstigst in kunt delen zodat je zowel de achtergrond als de banen uit kunt krijgen. Gelukkig is wiskundige paps daar. Hij was ook zo lief om de stroken uit te tekenen, want ik snapte er natuurlijk weer niks van. 

Toen zette ik de twee kortste stroken er verkeerd aan zodat ik ze overnieuw moest doen, maar het duurde even voor ik aan het uithalen toekwam. 

En ergens in die tijd.... verdwenen er twee langste stroken. Poef, zomaar in het niets! We hebben alles overhoop gehaald, maar nee hoor. Toen hoopte ik dat tijdens de renovatie van het kantoor/hobbyruimte de stroken tevoorschijn zouden komen, maar ook niet, en toen zelfs mijn kamer een grondige opruimbeurt onderging, verloor ik de hoop. Nu moest ik het toch echt maar bijbestellen. 

En toen hadden ze in de webshop waar ik het had besteld geen grijs meer. Maar: tel je zegeningen, ze hadden wel rood! Ach, een rode baan aan de achterkant is erg modern tenslotte. 

En paps, die rekende en tekende wel weer... En maakte zijn punt duidelijk dat een rode bies aan de onder- en bovenkant best wel leuk stond. 

En ik ging het weer proberen te naaien. Prompt zat één kant perfect en rimpelde de andere kant als een ruche. Maar wat doe ik dan fout? Ik zou het niet weten... uiteindelijk het hele gedeelte maar gespeld, en nu zit het redelijk. 


En toen kwamen de veiligheidsspelden... Want ja, deze makker gaat onder de naaimachine gequilt worden (anders is mijn naaimachinequiltles tenslotte voor niks), en dan mag je niet rijgen!


Ik geef toe: het is tienduizend keer beter dan rijden. Wat een opluchting zeg... 


En wat een spelden! Ze zijn er allemaal in gegaan!! Het was toch wel een heel werk, wat de dag erna duidelijk aan mijn knieën was te zien. Op de één of andere manier had ik enorme blauwe plekken opgelopen, en zelfs één knie geschaafd, zonder dat ik het doorhad. 


Maar toen bedacht ik me dat ik een beetje dom was geweest. Die spelden konden natuurlijk veel beter in de naad worden geplaatst, omdat dat de plek is waar ik niet ga quilten!


Dus ja, dat betekende dat het weer overnieuw kon. Maar ik bedacht dat dat ook wel op mijn schoot kon, gezien die blauwe knieën. Misschien is dat mijn fout geweest. 


De voorkant ligt in ieder geval lekker strak erop! Al lijkt het op deze foto wat minder... Maar het is echt zo..


En kijk, dit wordt het idee van de afwerkbies. Wel wat kleiner dan dit natuurlijk, maar ik heb 'm even snel omgerold voor de foto. Ik wil de achterkant namelijk omslaan zodat het weer stof scheelt! En het staat best leuk zo, toch? 

Maar toen... toen wilde ik een foto maken van de achterkant. De achterkant die tot recent nog zo fantastisch plat lag! 


Aaah, bobbels, bobbels en nog eens bobbels! Ik weet het ook niet meer... misschien komt het van de verplaatsing van de spelden, misschien omdat ik er al lekker onder heb gelegen - ik kan nu overigens ook uit eigen ervaring zeggen dat synthetische vulling fantastisch warm is! Maar goed, de bobbels blijven. En nu? Tja... ik denk dat ik het maar gewoon als misbaksel hou. Echt alles is misgegaan, dan kan dit er ook nog wel bij. Het is jammer dan. Of vinden jullie dat dit echt niet kan?

De quilt heeft trouwens een naam gekregen: Levend Water. Er zit namelijk wat christelijke symboliek bij, en die ga ik ook proberen om in het quiltwerk te laten zien. Maar dat blijft nog even een verrassing ;) 

3 opmerkingen:

  1. het is jammer van de bobbels ik zou het met de lattenmethode doen doe ik zelf altijd is heel erg strak en glad

    succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ellende... Erg jammer van de achterkant. Ben je niet bang dat het je gaat irriteren als je het zo laat? Ik zou toch de spelden er weer uit halen en oonieuw doen. De latten methode is inderdaad misschien een oplossing. Wat je ook beslist, heel veel succes en hopelijk komt er ook nog wat plezier, want de voorkant is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Monique

    wat zonde…
    heb je hem wel trak opgespannen?
    latten is een idee.
    Andere tip is de schieter (het anders…) ideaal, al die spelden lijkt heel lastig onder de naaimachine.
    Ik wil best een avondje komen helpen hoor!
    Gr Nel

    BeantwoordenVerwijderen