De Zweinstein Trein met uiltjes

Ja, zo heet het patroon: "Hogwarts Express" van Susan Ashcroft, en als Harry Potter fan kun je zoiets niet laten liggen. Bovendien heeft het uiltjes. Plus het feit dat ik wat met uiltjes heb, mijn vader een logo heeft met een uil en er twee bosuilen in het bosje tegenover ons huis zitten, is het onmogelijk om dit patroon niet te maken. Om heel eerlijk te zijn ben ik al twee keer begonnen (eerste keer met te dun garen, het werd niet mooi). Maar toen zag ik het Scheepjes Stone Washed garen en was ik verliefd en heb ik de andere versie zó uitgetrokken zonder enige spijt, ook al was ik best al een heel eind. Dit is mijn favoriete kleur, nummer 815: Green Agate.


Zoals je ziet heeft dit garen een beetje een "used" look... het is ook erg leuk om te gebruiken voor bijvoorbeeld amigurumi's of vesten. Ik heb al zoveel leuke dingen voorbij zien komen! En voor mij is het ideaal, met mijn wol-allergie is er bijna niks te krijgen dat net zo'n mooi effect geeft als semi-solid merinowol. En als het er is, is het 100% katoen, wat ik zelf weer niet warm genoeg vind (tja). Dit is een katoen-acryl blend, en naar mijn mening net warm genoeg! ;)



De uitwerking ging alleen niet helemaal zoals gepland. Het patroon zit een beetje losjes in elkaar, en je krijgt te horen dat als je op 40-50% van je garen zit, je met de uilen kunt beginnen. Na precies 1,6 bol (van 4)  heb ik dat keurige gedaan, maar bij nader doorzoeken van ravelry zag ik dat ik lang niet genoeg uilen had voor de dikte van mijn draad. Helaas besloot ik Ravelry pas te doorzoeken toen ik al een eindje was met de uilen en niet op het moment voor het meerderen, zoals ik eigenlijk van plan was. Dus hup, al die toeren uitgehaald, inclusief de enorme meerderingstoer en kabeltoer die meer dan een avond duurde... Ik moet toegeven dat ik lichtelijk sacherijnig was en mams me te hulp schoot. Lieve mams :) Maarja, toen had ik dus te weinig wol volgens de berekeningen en heb ik er een bol bij besteld. En toen hield ik aan het eind ineens 2 bollen over, dus het is allemaal een beetje vaag verlopen.... Niet dat ik klaag dat ik bollen overheb, overigens, ik weet er wel weer wat leuks mee te doen!


Maar nu is het dan toch echt naar mijn zin! Ik heb allemaal overwinningen behaald: voor het eerst kabels gemaakt, kraaltjes in breiwerk gekregen en telpatronen opgevolgd! 

De uilen komen fantastisch uit, en ook de oogjes zijn goed zichtbaar (daar had ik mijn twijfels over omdat de kralen kleiner zijn dan ik had verwacht).


En ja, als je dan toch aan zee bent, dan maar meteen mooie foto's maken... Zoveel mooier dan het bos en qua kleurstelling past het perfect! 



Oeh, blote voeten :D


Het was best lekker voor september! Al werden we een klein beetje gezandstraald. En weggewaaid. En wilde de sjaal niet zo goed blijven liggen. 


Maar goed, ik ben echt ontzettend blij met deze sjaal! Hij is heel mooi geworden, het garen is echt te geweldig voor woorden, en de kleur is prachtig. 

Dus ja, ik heb ook meteen meer garen in huis gehaald... Ik ben nu bezig met een gebreid vest (blauw 805), een patroon van Scheepjeswol zelf, waar ik bijna klaar mee ben, alleen de mouwen nog en een rand eromheen (hou dit blog dus in de gaten voor updates!). Ook heb ik voor tussendoor een gehaakte kolsjaal in de sterrensteek (zwart 803) en ik heb ook wat garen in huis gehaald om de dieren van de amigurumi kerststal van Echtstudio te maken. En ik heb nog een leuke trui gezien voor dit garen, en staan er nu 12 bolletjes zwart klaar in de winkelmand om besteld te worden... Of rood. Ik kan namelijk niet kiezen, vandaar dat er nog niet besteld wordt. 

Ook twijfelt mams nog, ze is zo goed als om, ze wil ook een trui gaan breien met dit garen! Het is lekker omgekeerd, ze weet precies welke kleur (die van mijn sjaal), maar geen flauw idee welk patroon. Ik heb honderden leuke Engelse patronen op Ravelry gevonden, maar ze wil graag iets in het Nederlands, en die zijn best wel schaars. 

Waar haal ik de tijd ooit vandaan om al die projecten af te maken, vraag ik me af... En het geld :P 

2 opmerkingen:

  1. Dit moet ik echt niet aan mijn oudste dochter laten zien. ZE is helemaal gek van uiltjes en ikzelf van dit garen...
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toffe wol, mooie sjaal. Ik vind je haar zo heel leuk, je bril staat je enig !!

    BeantwoordenVerwijderen