Vest Verschrikkingen

Zeg dat... ik was zo ontzettend blij dat ik het vest eindelijk in elkaar had zitten, en ik alleen de rand nog moest...


Hier ontbreken de mouwen nog, maar daar ben ik vergeten een foto van te maken... Maar goed, het zag er allemaal goed uit en het pastte perfect. 

En toen kwam de rand... Je moest ongeveer 17 steken per 10 cm opzetten, maar het patroon gaf niet aan hoeveel steken in totaal, en het vage "meer steken in de hoeken". Niet echt handig. En achteraf harstikke fout. 

Ik ben ongeveer 6 uur bezig geweest met het opzetten van de steken, het was echt een vreselijke rotklus. En de 9 toeren die je daarna in rib moest breien kostten me ook 6-7 avonden, zelfs met hulp van mams die twee toeren voor haar rekening nam.  


Want dit was het resultaat... Let niet op mijn niet bijpassende spijkerbroek (oké, ik geef het toe, dit is ook een jogjeans :D je zag het niet, hè?), ik maakte snel even foto's voor oma kwam om het op te lossen. 

Uiteindelijk had ik 480 steken opgepakt, en dat was echt proppen. En uiteindelijk dus ook veel te veel... 


De achterkant stond helemaal naar buiten en alles werd een soort ruche. 


En de nek... tja... niet zo charmant. 

Dan heb je voor het eerst een vest gebreid, en dan gaat het op het einde zo mis... Ik was verschrikkelijk chagrijnig en was van plan om 'm in een hoek te gooien en ooit, over een paar maanden - of 30 jaar - weer op te pakken. Maar niet nu. Grrr... Een boze mail zit in mijn hoofd richting Scheepjeswol, waar het patroon van is, maar die heb ik nooit verstuurd. Wel heb ik mijn beklag gedaan bij de wolwinkel, die alles nog voor me heeft nagerekend naar aanleiding van de centimeters die op het patroon staan, en die kwamen op 420 steken uit. Ik had er 480 (en ik had echt goed elke 10 cm gemarkeerd op de manier die oma me heeft geleerd, niet uitrekken enzo). 


Oma en mams hadden berekend dat 420 uiteindelijk toch echt veel te veel was, met hulp van opa (paps heeft zijn wiskundige tic niet van een vreemde). Ze kwamen uit op een aantal van ongeveer 360. 

Goed om te weten, maar ik was er echt klaar mee. Helemaal klaar mee. Het oppakken van de steken was al een ramp geweest en dat wilde ik echt niet nog een keer doen. Ik ging nooit meer een vest breien met iets waar je steken bij moest oppakken en ze bekeken het allemaal maar. Nee, geen vest voor mij. Zo was ik intern een beetje aan het mopperen. Misschien ook een klein beetje extern. Sorry mams... 


Ja, en mams... mams was zo lief om alle steken opnieuw op te pakken... ze vond zelfs 360 steken nog te veel (dat voelde ze tijdens het opzetten - vraag me niet hoe) en kwam uit op 348. En toen heeft ze de 9 toeren rib ook nog eens gebreid... Lief, hè? Het fantastische resultaat komt de volgende keer, dit was even een mopperpost ;) 

Dus, de conclusie: mocht je toevallig ook Model D van de Scheepjes Stone Washed special aan het breien zijn, kijk dan alsjeblieft uit en zet veel minder steken op dan het patroon zegt! Ik heb me echt aan alles gehouden, het stonewashed garen op dubbele draad met naalden 6, en mijn proeflap en uiteindelijke afmetingen waren perfect, dus daar kan het echt niet aan gelegen hebben! 

Nog een conclusie: vesten breien is moeilijker dan het lijkt. En het leek al moeilijk...

1 opmerking:

  1. Zucht... dan ga ik er maar nooooooit aan beginnen. Ik mail je snel hoor... maar de afgelopen weken griep, stress en bleehhhh gehad. Ben je niet vergeten en heb je boeken bijna uit! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen